108-szor a Föld körül

Jelenleg ő a világ 77. legtöbbet utazott embere, és ha idén a tervei szerint eljut még négy országba, akkor a Föld minden egyes, ENSZ által elismert államában járt már. 43 évnyi légitársasági múlttal a háta mögött mindig is egyénileg szervezte privát útjait, ráadásul a CouchSurfing közösség magyar nagykövete. Lássuk, mi mindent tanulhatunk egy kézipoggyászos, nyugdíjas „hippitől”!

Hogy telt az elmúlt esztendőd?

Utaztam, és szerencsére már az sem nyomasztott, hogy itthon kell lennem a munkám miatt. Elkezdtem írni a könyvemet is a legemlékezetesebb kalandjaimról, a felével már kész vagyok, és terveim szerint egy év múlva jelenik meg, 80 sztorival a Föld körül címmel.

Más bélyeget vagy szalvétát gyűjt, te úti célokat. Hogyan kezdődött?

Egy könyvvel a világ száz építészeti csodájáról, amelyet 1997-ben kaptam egy egykori malévos kollégától, és bevallom, az épített örökség jobban vonz, mint a természeti látnivalók. Addigra húsz-harmincat már láttam közülük, de elhatároztam, hogy addig nem nyugszom, amíg fel nem keresem az összeset. Idén sikerült teljesítenem ezt a vállalást, stílusosan húsvétkor, a Húsvét-szigeten.

Okozott valamelyik csalódást?

Nem igazán, mert az odaút izgalma kárpótolta a kisebb „wow effektust”.

Mik a kedvenc helyeid?

Európában Portugália, azon belül is Lisszabon és környéke. Ázsiában Laoszt kedvelem nagyon, és megdöbbentett az agyaghadsereg Kínában. Afrikában Mauritiust és Gambiát különösen szeretem, mert ideális nyaralóhelyek, ahol kedvesek az emberek, míg a Viktória-vízesés felfoghatatlan víztömegével nyűgözött le, csakúgy mint Dél-Amerikában az Iguazú. Észak-Amerikában pedig a bohém New Orleans érintett meg nagyon. Nagy felfedezés volt a közelmúltban Türkmenisztán, a világ legnehezebben megközelíthető országa. Ez egy olyan posztszovjet diktatúra, ahol az államfő betiltotta például a sötét színű autók használatát. Nehezebb ide bejutni, mint Észak-Koreába, és a legérdekesebb látnivalója egy berobbant földgázkút hatalmas krátere, amelyben folyamatosan ég a gáz, mert képtelenség eloltani.

Mi az, amit megtanultál az útjaid során?

Amikor az ember belülről ismer meg egy kultúrát, vallást, nem csak a sajtóból, rémhírek formájában, sokkal nyitottabbá válik. Szerintem az emberek tudatlansága szüli a félelmet és az elzárkózást például az iszlámmal kapcsolatban. Az pedig egy nagyon érdekes tapasztalat számomra, hogy minél többet látok, annál nagyobb a felfedezés iránti éhségem.

Voltál közvetlen életveszélyben?

Egyszer egy Rióba tartó gép orrfutója nem akart kinyílni, lötyögött a kerék. Habra tette le a pilóta a gépet, és szerencsére a földet éréskor bepattant a helyére a futómű, miközben már mindenki búcsúzkodott az életétől. Volt olyan is, hogy Máltán leszállásnál újra felkapta a repülőt a pilóta, hogy elkerüljük az ütközést egy kisgéppel, amelyik másik frekvenciát használt, és nem hallotta a légiforgalmi irányítás figyelmeztetését. De 6376 repült órába ennyi talán belefér. Extrém helyzet volt még, amikor Nigerben házi őrizetbe vettek a repülőtéren, mert a hatóságok nem telepítették időben a vízumomat. Ott rostokoltam 24 órán át, és egy rendőrnő hozott nekem otthonról reggelit, mert nem volt büfé a reptéren.

Lopás, rablás?

Soha, még a világ legrosszabb közbiztonságú országaiban sem. Az elővigyázatosság és az álcázás mindig bevált. A szálláshelyen hagyom a bankkártyámat és az útlevelemet, csak a jogosítványom van nálam, ha igazolnom kell magam. Minimális készpénzt hordok magamnál, nem járok feltűnő, drága ruhákban, a telefonomon és a fényképezőgépemen látványos szigetelőszalag éktelenkedik, mintha eltört volna és össze lenne tákolva. És az is fontos, hogy soha nem megyek kétszer ugyanarra haza, nehogy kifigyeljenek. Ezt a tanácsot Afganisztánban kaptam.

Hogy abszolváltad az utazásra nem javasolt térségeket, fegyveres konfliktusok helyszíneit és az el nem ismert országokat, mint a Moldáviától elszakadó Transznisztria vagy a grúz-orosz határ menti Abházia?

Ezzel a puritánsággal. Az emberrablásokról hírhedt Algériában öt repülőtéren fordultam meg, senki hozzám se szólt. Caracasban viszont nem mentem ki a repülőtérről, mert polgárháború dúlt, amikor megérkeztem. De legalább elmondhatom magamról, hogy ott is jártam, hiszen a reptér is ér!

Nálad meg különösen, hiszen a repülőterek „gyűjtése” a szenvedélyed, és előfordul, hogy kimondottan egy új reptér miatt kerekedsz fel. Mi izgat bennük annyira?

A logisztikájuk. Hogy mennyire fejletten, tudatosan vannak megszervezve az utas- és poggyászkezelési folyamatok, a gépmozgások. Jó érzés, hogy személyesen ismerek 725 légikikötőt, és ha valaki felhív, el tudom mondani, hogy egy adott országban hogyan váltson repteret vagy például azt, hogy Isztambulban a repülőtéri postán válthat a legjobban valutát.

Átlagosan három-négy napot tartózkodsz egy helyen, de a legrövidebb idő 45 perc volt, amit eltöltöttél egy országban. Megérte?

Igen! Egyenlítői-Guineába nagyon nehéz bejutni. Vízum és rengeteg speciális dokumentum kell hozzá. De megcsináltam! Kinéztem egy járatot, amely leszállt és 45 percet várakozott az ország felségterületén, aztán ment tovább.

Nem mosódnak össze benned az élmények? Mindig tudod, melyik emléket melyik országhoz kösd?

Igen. Megvan minden a helyén a fejemben.

Aggódsz-e az ökológiai lábnyomod mérete miatt?

A repüléseimmel lehet, hogy nagy lábon élek, de a szálláshelyválasztással biztosan kompenzálom. Nagyon hiszek a kanapészörfben, és ahol legalább három éjszakát töltök, így igyekszem megszállni. Egy éjszakát maradni kihasználás lenne, hiszen ez a szocializációról is szól. Alszom hostelekben, vendégházakban is. Szomáliföldre készülve csak azért szállok meg majd hotelben, mert nem ismerem a helyi viszonyokat. A couchsurfing.com sajnos a tulajdonosváltás óta kissé elmozdult az alkalmi társkeresés irányába, és ebből már adódtak kínos perceim egy rámenős kalinyingrádi szállásadó hölgynél.

Egyre többen keresnek ritkán látogatott úti célokat, igazi kuriózumokat. Neki merjenek vágni saját szervezésben?

Sajnos sokan, akik már foglaltak maguknak fapados jegyet, azt gondolják, hogy innentől kezdve mindent meg tudnak szervezni. Pedig rengeteg a lehetőség a hibázásra. Hány olyan esetet láttam, ahol az utas bukta a több százezer forintos repülőjegyét, mert megfeledkezett a vízumról vagy a visszaútra szóló jegyről vagy a kötelező biztosításról, esetleg lekéste a tengerentúli csatlakozást, mert külön vásárolta meg a belföldi repülőjegyet. Olyan is volt, hogy Dubajban a gép lépcsőjéről rosszul lépett le valaki, és eltörte a bokáját – biztosítás híján hatmillió forintért látták el. A hivatásos utazásszervező mindezekre körültekintően figyel. Téves az a vélekedés, hogy az utazáshoz és a focihoz mindenki ért.

Mennyi cuccot viszel magadra egy sok hónapos útra?

Egyetlen sztenderd kézipoggyásszal utazom. A munkám során túl sok megkeserített nyaralást láttam eltűnt bőröndök miatt. Én sosem teszem ki magam ennek. Inkább mosok egy kicsit többet, és bakancsban, kabáttal a karomon szállok le a Közel-Keleten a gépről a 45 fokos hőségben.

 

Földvári András-kisokos:

Első út: 1968-ban Budapestről Drezdába

Azóta:

2543 repülés, 6376 repült óra, vagyis 275 napnyi, illetve 38 hétnyi levegőben töltött idő

108-szor repülte körbe a Földet, 4,4 millió kilométert tett meg, ezzel 11-szer ért volna el a Holdra

726 repülőtéren járt már, 274 légitársasággal és 126 különböző géptípussal utazott

A cikk teljes terjedelmében az Indulj! magazin első lapszámában olvasható. Kapható az újságárusoknál vagy megrendelhető itt. 

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hegyektől fürdőkig

Fürdőbe járni az ősz beköszöntével is jó szabadidős program. 

Filmes és zenei utazások, önkéntes programok, túrák a Himalájában és a Balkánon, pekingi kacsa Sanghajban és boros kalandozások itthon. 

A nyár beköszöntével mindenkit csábít a vízpart, hiszen ki ne szeretne a tikkasztó kánikula elől a hűs habokba menekülni? 

A nyári időszakban egyre több turista keresi fel a fővárosi nevezetességeket, Budapest fürdőit, illetve zöldövezeteit. 

Melyik az a város, amely négy irodalmi Nobel-díjast adott a világnak? Miért lett Chicago az art deco fellegvára? Hogyan mondanak a japánok nemet? Miként épül fel az ország ötödik legnagyobb, ám pusztán egy hétig álló városa?  És vajon melyik az az ország, amely birkákra szerelt mobiltelefonnal feltérképezett street view-val kampányol?

Szorongásgátlót túladagoló utas, reptérről visszaforduló családapa – ugyanattól rettegnek, mint Jennifer Aniston, Megan Fox, Ben Affleck vagy Colin Farrel és még sokan mások. A repülésfóbia azonban kezelhető – mutatjuk, hogyan.

Budapest kétségtelenül a világ egyik legszebb, legizgalmasabb fővárosa, meglátogatására évente több millióan kelnek útra Földünk minden pontjáról. 

Szinte mindannyian jártunk már itt, de mégsem ismerjük igazán – holott a főváros második legnagyobb közigazgatási egysége a rómaiak egykori lakhelye és Krúdy kalandjainak színhelye volt, és rengeteg meglepetést tartogat.

Túrák a föld alatt és felett, száguldás két vagy több keréken, átcsúszás a hegyek közt, majd megpihenés egy fa lombjának takarásában – nem kell messzire utaznunk, ha hosszú időre feltöltő élményeket vagy netán földtől elrugaszkodott szálláshelyeket keresnénk.